Plattform fotografi
PLATTFORM FOTOGRAFI SYFTAR TILL ATT GÖRA EN GENOMLYSNING AV DET SVENSKA FOTOGRAFISKA FÄLTET
Plattform fotografi
Plattform fotografi
Genus och bild / Gender and Photography

av Malena Rydell

Tre frågor till Malena Rydell >>

Female Chauvininst Pigs

När jag recenserade Anja Hirdmans senaste bok häromåret 
(”Den ensamma fallosen – mediala bilder, pornografi och kön”, Atlas 2009) var det som att kastas tillbaka i tiden till ”mediefeminismens” guldålder i slutet av 90-talet. Ni vet då när varenda Slitzbild nagelfors och politiker pratade om ”sexualiseringen av det offentliga rummet”.
 Få feminister ids debattera en H&M-annons idag. Som Playboygrundaren Hugh Hefner sagt: ”Playboy and its likes are being embraced by young women in a curious way in a postfeminst world.”

Läs hela texten av Malena Rydell här >>

 

Riktlinjer för online-diskussion
12 Mar22:11

Vi tackar för intressanta

By manager

Vi tackar för intressanta inlägg.
Nästa programaktiviteter är en ny pågående online-diskusion Fotografiska framtider med moderator Oscar Poulsen från Vidvinkel Foto.

Vi arrangerar också ett helgsymposium på Moderna museet den 27 - 28 mars.
Varmt Välkomna!

Plattform fotografis projektledning

12 Mar22:09

I en kommentar påpekas att

By manager

I en kommentar påpekas att det är intressant att ”ett av våra viktigaste fotografiska arkiv under 00-talet visade sig vara porr-siterna”, apropå att det var via internets mörkaste hörn som Abu Ghraib-skandalen kom upp i ljuset. Det är ju en dokumentation utan dess like, som vi inte varit i närheten av i andra krig.

Så tolkades bilderna också rent estetiskt av många. Susan Sontag refererade till nätporren när hon analyserade bilderna, medan Slavoj Zizek skrev att hans associationer till den senaste performance¬föreställningen på nedre Manhattan.
Till Robert Mapplethorpe och David Lynch. Plötsligt ansågs de meniga och de arty dela estetik.
De iscensätter med samma metoder.
När de traditionella pressfotograferna lät sig ”bäddas in” med amerikanska armén bloggades helt andra erfarenheter och bilder ut från Irak, från mobilkameror i händerna på de som bevittnade de mest fruktansvärda scenerna. På youtube spreds till exempel skändningen av en tjej som man hällt bensin och tänt eld på i Dohuk.

Några kommentarer refererar också till Errol Morris film ”Standard Operating Procedure”, där de ansvariga ”fotograferna” i Abi Ghraib talar ut, förvånansvärt öppenhjärtigt. En kommentar hänvisar till att Lynndie England där skyller bilderna på sin kille, och att det var han som ville ha henne i bild.
Visst var såväl hon som kameran redskap i ett system, en urspårad amerikansk armé.
Men ”you dont see outside the frame”, som en annan kvinna i filmen säger. Du ser bara fraktioner. Som alltid i ett fotografi. De är rätt goda bildanalytiker, de meniga, visar det sig i Morris film.
Några påpekade att de gjorde tummen upp på alla bilder eftersom det är så de är vana att bete sig i ett fotografi – oavsett scen.

Och det är spännande att höra polisutredaren i filmen, som haft det groteska jobbet att sitta och gå igenom alla tusentals bilder och stämpla ”criminal act” eller ”SOP” – ”Standard operating procedure” på dem, när han påpekar att : All you can do is report what’s in the picture.
Som vilken bildteoretiker som helst.
En faktor han kollade upp var hur mycket tid man lagt på varje iscensättning. Abu Ghraib-bilderna var verkligen noggrant genomarbetade kompositioner, fast tagna i snapshot-stil.

Även Morris är givetvis medveten om att fotografiet har begränsat språk, och säger apropå filmen att ”Photographs don’t tell us who the real culprits might be… They can also serve as a coverup, they can misdirect us… Photographs reveal and conceal, serve as both exposé and coverup”.
Utanför bildramarna finns en systematisk misshandel utförd av världens mäktigaste armé. Den både syns och inte syns i bilderna.

Malena Rydell

16 Feb18:11

Kan man se att en bild är

By Georg Sessle

Kan man se att en bild är fotograferad av en kvinna? Finns det skillnader i manligt eller kvinnligt bildskapande? De tekniska förutsättningarna är exakt lika, uppdraget är klart definierad, kan man se skillnad på slutresultatet? Tänker bildredaktörerna på vilket kön fotografen har för uppdraget? Ställs frågan överhuvudtaget?

Självklart finns det ett genusstyrd bildskapande!

08 Feb12:52

Det finns mycket intressant

By Göran Segeholm

Det finns mycket intressant att ta upp om Malena Rydells inledande text, men just det här inlägget vill jag begränsa till den bild som texten förmedlar om Lynndie England. Rydell kallar bilderna från Abu Ghraib för "självporträtt" och skriver att berättelsen som helhet handlar om "en kvinna såväl bakom som framför kameran, som släpade in sina offer på scenen". 

Handlar det verkligen om självporträtt? Vilka skäl finns det att misstro Lynndie Englands egna uppgifter om att hon poserade på uppmaning av Charles Graner? 

Jag är helt med på att berättelsen om Lynndie England påverkats mycket av våra förväntningar på vad som är "kvinnligt" respektive "manligt", men har aldrig sett Lynndie England som initiativtagaren till själva fotograferandet. Snarare har jag sett valet av en poserande England som motiv som ett sätt av fotografen (som jag alltid antagit var Charles Graner eller någon annan närvarande man) att ladda bilden sexuellt och ytterligare förnedra fångarna eftersom de syns dominerade av en "svag" kvinna. 

Men det kanske har framkommit något senare om tillkomsten av fotografierna som inte jag är medveten om? 

 

08 Feb01:51

I sin intressanta text som

By David Molander
I sin intressanta text som inleder detta seminarium nämner Malena Rydell tortyrbilderna från Abu Ghraib. Hon tar upp en av bilderna som ett exempel på en bild av en kvinna som ”dominerar en man” i vars mottagande och reaktioner det finns ett sammanfattande värde av synen på kvinnan och kvinnan i bilder på 00-talet.
Det finns en annan aspekt av dessa bilder som blir intressant för temat genus och även för den tidigare diskussionen om foto i skärmkulturens tid.
Så vitt jag vet, och rätta mig gärna om jag har fel, var det nämligen så att bilderna läckte ut genom att soldaterna själva lade upp bilderna på olika sociala media. (Jag fick höra detta av dokumentärfilmaren Errol Morris då jag mötte honom i Boston inför klippningen av hans film om bilderna)
Dock tog det en viss tid innan bilderna läckte ut i media, inte på grund av censur men då ett stort ”arkiv” av liknande bilder låg uppe på mindre rumsrena siter med främst pornografiskt innehåll vid sidan av bilder på våld och död. Dessa siter är ju en avkrok av internet där få journalister, myndighetspersoner eller andra människor med ett tillräckligt stort pathos för att reagera, surfar på. Men genom deras beskaffenhet kunde de utgöra en slags frizon från censur.
Det är intressant att se att ett av våra viktigaste fotografiska arkiv under 00-talet visade sig vara porr-siterna.
Vill även passa på att rekommendera Errol Morris film om just fotona Standard operation procedure vilket var den term som många av akterna som syns i bilderna klassades som i amerikansk domstol:
04 Feb00:13

Genusbilder har jag aldrig

By Georg Sessler

Genusbilder har jag aldrig förstått mig på – de speglar bara den vedertagna och aktuella massmediala moraluppfattningen. Fotografer, konstnärer har i alla tider avbildat kroppen och flyttat fram sina positioner för det tillåtna. Donatellos ”David”, Tizians "Venus från Urbino", samtliga är revolutionerande och vågade framställningar för sin tid. Den lystna konstnärens drömmar lyser igenom i 1800-talets avbildningar på pojkar i ”Sicilian Youths” av fotografen Wilhelm von Gloeden under etnologins täckmantel. Lewis Carroll och Sally Mans barnporträtt balanserar på rådande konventioner. Zorns kullor var ”godkända” målningar för röksalongerna och välsituerade herrars pornografibehov. Och gränsen är flytande

Aktstudier med kroppen som landskap har inspirerat och utmanat många fotografer. Men många män har fått utstå kolossal kritik för nakenbilder.

Hur avbildas mansbilden i massmedia i dag? Gert Z Nordström skulle ha fördömt och förbjudit all marknadsföring i det ”etiska rådet” som så klädsamt inrättades för foträta bilder på sjuttiotalet. Minsta lilla kvinnlig nakenhet skulle fördömas i annonser. Men var håller de hus i dag (i går), när man viker ut Beckham, Fredrik Ljungberg i kalsongannonser och njuter av den perfekta kroppen. Inte ens Mapplethorpe skulle kunnat tagit dem effektfullare. Vem riktar sig annonsen till? Den ölmagade mannen som diskrimineras av annonsörens kroppsideal eller kvinnan som kan onanera eller drömma till den pornografiska bilden (samtidigt som hon förhoppningsvis tillfredställer annonsörens behov med att köpa hans kalsonger). Resonemanget känns kanske igen från anorektiska modeller i annonserna eller H&M utmanande, lättklädda kvinnor på annonspelare som ökade olycksfrekvenserna de första dagarna när de sattes upp på annonspelarna runt om i staden.

Comment viewing options

Select your preferred way to display the comments and click "Save settings" to activate your changes.